CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

28 May 2009

Fesyen bertudung... Aku hairan????

Salam n slmt sejahtera shbt2 sekalian...

Plik kn post aku kali ni...?? Tbe2 ckp pasl tudung lak... Hihihi..

Aku pilih tajuk ni sbg rasa tanggungjwb aku sbg umat manusia sbnrnya... Jgn risau kaum hawa, aku x berat sblh... Aku akn jd seadil mungkin dgn kritikan aku ni.. :).

Prnh x kt tegur shbt2, jiran2 hatta mak kt sendiri mengenai pemakaian tudung???.. Mybe de sstgh pihak akan kate, "Biar r, ko peduli pe???", "Eh, mak bapak aku pn x heran aku wat cmni"...

Sbb mak bapak korg x heran r aku rase terpanggil nk tgur skit... Aku harap, dgn sikit ilmu yg aku de mmpu utk lepaskn skit beban aku mse hisab di akhirat nti...

Beklah, korg perasan x fenomena tudung da melanda negara kt?? Mse Wardina mle2 pakai tudung, maka terkenal la fesyen tudung Wardina, kemudian seniwati Sarimah dan skrg ni, fesyen tudung ekin...



Pe yg aku tau spnjg aku blaja agama ni, xde fesyen2 dlm bertudung ni... Yg ade hanyalah tuntutan atau arahan Allah supaya menutup aurat, x kira la lelaki mahupun perempuan... Perintah tersebut sahih dan nyata... Tp?? Manusia cbe utk nafikan n mendiamkn diri apabila topik ini diketengahkan...

Skrg da ramai ank2 remaja yg ske pakai/mengenak tudung, Alhamdulillah... Tp bnyk mane remaja2 yg pakai tudung mengikut syariat??? Bl pakai tudung, msti menutupi dada/melabuhkannya, tidak memakai tudung yg nipis sehingga boleh menampakkn leher kaum hawa n yg paling penting, pemakaian tudung perlu seiiring dengan tatacara pemakaian..

Bl pakai tudung, pakai la cantik2 skit... Cantik 2 bermaksud, tidak memakai pakaian yg ketat sehingga mendedahkan tubuh bdn yg mampu menggugat keimanan mne2 lelaki yg memandang... Aku rse kebnyakan kes sumbang mahram, rogol dan sbgnya dipengaruhi oleh cara pemakaian...

Da molek/elok pakai tudung, x pakai lak ank tudung.. Ish3... Nmpk je ank rambut yg x dilindungi 2... Kalo kaum hawa yg pakai cm 2 je berdosa x pe, tp golongan yg memandang pn turut sekali... Nti de je kaum Hawa yg b'ckp, "Sp suruh pndang???".. Mslhnya, bkn nk memandang tp anda sendiri yg 'tawarkn'...

Ini menunjukkan amalan pesan-memesan amat penting di kalangan umat Islam

Sbb 2 di Pakistan, kesemua lelaki & perempuan mereka memakai pakaian yg longgar2.. Jd tolong r shbt2 sekalian, tegur lah kwn2 @ shbt2 perempuan yg len mengenai topik ini.. Jgn asyik tegur dlm ati jek, kalo cm 2 smpi bl2 kt jd lemah... Huhuhu... Please kwn2 n shbt2, aku rse da bnyk dosa yg aku buat.. So, berubahlah ke arah kebaikan dgn rela...

0 comments: